© 2016 - 2019 sif.sk • Created by Stingray Studio

Ivana Osuská o fotografii


Ivana sa v súčasnosti venuje skôr komerčnej fotografii, kde naďalej kladie dôraz na farbu. Jej projekty sú vizuálne pôsobivé cez využívanie svetla a pohrávanie sa s kompozíciou. Jej výtvarné nadanie a charakter prenáša aj do komerčnej sféry a tým sa odlišuje od klasickej komerčnej prezentácie.



post-ivana-osuska-o-fotografii-001

Ivana Osuská



Čo bol pre teba zlomový bod, kedy si sa rozhodla pre fotografiu?


Môj otec bol amatérsky fotograf a urobil množstvo fotografií našej rodiny. Rozhodujúci zlomom pre mňa bol moment z detstva, mala som asi 12 rokov, kedy som sa prehrabovala rodinnými fotografiami v kufríku a jedna na mňa zapôsobila. Zapôsobila na mňa tak, že som sa rozhodla, že tiež sa chcem venovať fotografií… Taký jeden rozhodujúci okamih ktorý mi určil smerovanie.



post-ivana-osuska-o-fotografii-002

Ivana Osuská – Rekonštrukcia môjho detstva, 2010



Prečo sa vo svojej tvorbe venuješ inscenovanej fotografií? / Ako si sa k nej dostala?


Inscenovaná fotografia mi poskytuje možnosť pohrať sa s obrazom tak aby zodpovedal mojím predstavám. Vrátiť sa a zmeniť niečo tak, aby to čo najlepšie zodpovedalo tomu, čo chcem povedať. Mám rada keď sú veci presne také, ako to v tej danej chvíli chcem. Ten moment, kedy vyskladávam postupne samotný obraz aj s jeho významami je pre mňa fascinujúci. Nie som typ fotografa ktorý si so sebou stále nosí kameru a zachytáva všetko to, čo ho okolo zaujme, či nadchne. Rada tie prchavé momenty všedných dní nechám na seba pôsobiť, vychutnávam si ich a postupne ich spracúvam v sebe a prenášam do svojich tém. Takže moja práca je vlastne kombináciou toho, čo bežný život vo mne zanecháva a chuťou túto esenciu bežných momentov vyselektovať, zamerať sa na ňu a dať potom do fotky.



post-ivana-osuska-o-fotografii-003

Ivana Osuská – Home Glamour, 2011



Svojim dielom chceš nadviazať komunikáciu s divákom alebo ma význam hlavne pre teba samotnú?


Dielo, ktoré nevie komunikovať s divákom nemá význam. Svojím dielom chcem samozrejme komunikovať s divákom. Rada mu predostieram všedné momenty ktoré pozná, sú mu známe, ale z iného pohľadu. 🙂 Teší ma, keď v diele je vidno osobnosť autora a jeho charakter. Význam pre mňa má hlavne diváka zaujať, šokovať, vyrušiť ho svojou prácou, aby nezabudol.



post-ivana-osuska-o-fotografii-004

Ivana Osuská- Home Glamour, 2011



Popísala by si mi tvoju cestu od prvej myšlienky k hotovému dielu?


Na začiatku si robím rešerš. Na škole som ho moc nerobila, ale to je jednou z prínosných vecí, ktorú som sa na škole naučila. Pri rešerši vyčistím otázky typu svetelné riešenie, lokalizácia, alebo aj nevyčistím a prichádza to samo v prvej fáze fotenia. Potom pracujem na téme. Samozrejme počas celého procesu od začiatku po koniec neustále konzultujem s niekým daný projekt. Niekedy človek nemá odstup alebo je príliš “zamilovaný” do toho, čo stvoril, takže nemá reálny úsudok.



Priblížila by si niektorý z tvojich posledných projektov, poprípade nejaké zážitky a skúsenosti?


Jeden z posledných projektov bola spolupráca na knihe “The emblem book”. Tešila som sa tejto spolupráci na ktorú ma prizval výborný fotograf Jan Grobiřík. Fotili sme spolu prístavbu SNG a Vilu Tugendhat. Veľmi sme si to spolu užili bola to výborná spolupráca. V prístavbe sme strávili hodiny pozorovaním svetla v budove. Je to úžasný výstavný priestor a dúfam, že sa ho podarí opäť sprovozniť. Pri fotení vily Tugendhat nás nadchli fotografie vily pána Tugendhata, ktorý sa takisto venoval fotografií. Tak sme sa nimi nechali inšpirovať. Predsa len v nej sám žil tak daný priestor sám veľmi dobre poznal.



post-ivana-osuska-o-fotografii-005

Ivana Osuská – Noisomeness, 2011



Na akom projekte pracuješ momentálne?


Teraz je to s projektmi náročnejšie keďže sa momentálne venujem viacej komerčnej fotke, tak na vlastné projekty neostáva veľa času alebo energie. Tak mám nastavený taký pomalý mód. Inak mám rozpracované asi tri, ale je to v štádiu kedy nie je nutné o tom ani hovoriť.



post-ivana-osuska-o-fotografii-006

Ivana Osuská



Používaš pri svojej tvorbe analóg či digitál. Prečo?


Používam oboje. Digitál používam na zákazky, čisto z ekonomického hľadiska a pri práci na svojich voľných témach používam veľkoformátovú kameru 4×5 inch. Práca s veľkoformátovou kamerou ma baví, mať čas, nemusieť sa nikam ponáhľať a samozrejme obrazová kvalita, ktorú táto kamera poskytuje je fascinujúca.



Dá sa dnes uživiť fotografiou na Slovensku?


Mnoho úspešných fotografov je toho dôkazom. Ako pri každom inom zamestnaní v ktorom chce byť človek úspešný musí na sebe neustále pracovať. Samozrejme dôležitá je aj istá miera šťastia, byť v správnu chvíľu na správnom mieste. Tiež si však myslím, že ak človek na sebe pracuje a vyvíja úsilie aby napredoval, tak je to určite reálne. Netreba si myslieť, že niekde inde vo svete je to lepšie alebo jednoduchšie. Avšak ak by sa jednalo o čisto výtvarnú fotografiu alebo o vlastné projekty tak by som povedala , že je to náročnejšia disciplína. Na Slovensku nie je tento trh príliš rozvinutý.



post-ivana-osuska-o-fotografii-007

Ivana Osuská – Noisomeness, 2011

sif.skdátum:28.04.2016

sif.skkategória:Ostatné

1073